Internationaliseringsstrategi för JENSEN education College

Vi ser det som en viktigt och integrerad del i vårt uppdrag som utbildare inom det svenska skolsystemet att verka för ökat internationellt utbyte och lärande. Det finns flera orsaker till det:

  1. Det bidrar till lärande över nationsgränser och kulturella gränser.
  2. Det bidrar till ökad förståelse mellan människor med olika bakgrund. Det minskar risken för negativ kategorisering och skapande av stereotyper och ökar istället människors vilja att samarbeta och lära över gränser.
  3. Det bidrar till ett ökat utbyte mellan länder i form av ökad handel, gemensamma forskningsprojekt, studentutbyten med mera, vilket ökar vilja till samarbete och minskar risken för konflikter.
  4. För våra elever ger det ökad kunskap i främmande språk samt gynnar deras personliga utveckling och ökar deras självförtroende.

I praktiken innebär vår internationaliseringsstrategi att vi främjar lärande och projekt med ett internationellt perspektiv på våra skolor, samt att vi vill delta i utbyten med andra länder och dra lärdom från dem. Vi sätter nu samman en ledningsgrupp för vårt internationaliseringsarbete som har till uppgift att skapa övergripande planer för internationaliseringsarbetet. I detta ingår bland annat internationella utbyten och integrering av ett internationellt perspektiv i undervisning. I ledningsgruppen ingår verksamhetschefer för grundskola och gymnasium, vår Erasmus+-koordinator och kvalitetschefen.

Vi kommer att sprida kunskaper och erfarenheter från vårt internationaliseringsarbete på olika sätt. Bland annat kommer deltagare i Erasmus+-arbetet att dela med sig av sina kunskaper till andra skolor genom fortbildnings- och temadagar. Resultat från aktiviteter kommer att dokumenteras och finnas tillgängligt för samtliga skolor inom konsortiet så att vi kan lära oss av god praxis.

Erasmus+-plan

Mål 1
Träning för verkligheten.

Vår övergripande ambition är att förbereda eleverna på ett heltäckande sätt för livet efter skolan inom ramen för vårt koncept, “Träning för verkligheten”. Vi grundar vår vision på övertygelsen att utbildningen behöver stärka kopplingen till yrkeslivet och höja förväntningarna på elevernas förmågor. Vårt fokus sträcker sig bortom enbart ämneskunskaper för att skapa en skolmiljö som återspeglar verkligheten utanför klassrummet. I en allt mer global värld är det viktigt att denna verklighet omfattar fler länder än bara Sverige. 

Verklighetsbaserat lärande:

  • Tydliggöra och implementera aktiviteter som kopplar ämneskunskaper till verkliga situationer och krav i yrkeslivet.
  • Utvärdera elevernas förmåga att tillämpa sina kunskaper i autentiska scenarier, detta genom exempelvis rollspel

Praktiskt lärande:

  • Aktivt främja och delta i Erasmus-aktiviteter för att ge eleverna möjlighet att uppleva och lära av olika kulturer och arbetsmiljöer, detta genom att mäta elevernas färdigheter och interkulturella kompetens före efter deltagande i Erasmus-programmet genom exempelvis intervjuer, men även självreflektion.

Genom att noga övervaka och utvärdera detta mål kan vi säkerställa att vårt koncept, “Träning för verkligheten”, effektivt förbereder eleverna för de utmaningar de kommer att möta i sina framtida liv och karriärer. Att delta i Erasmus-aktiviteter främjar alla våra skolors utveckling mot att kunna ge eleverna “Träning för verkligheten” i en global värld.
 

Mål 2
Få fler elever att vilja gå vidare i sina studier och eventuellt studera utomlands.

Genom att erbjuda utbyten där studieresor inom Erasmus+-programmet kombineras med E-twinningprojekt med skolor i andra länder kopplade till programmet anser vi att vi kan vi öka kunskapsnivån och graden av bildning hos de som studerar hos oss. Vi kan förbereda dem för att lyckas i vidare studier på gymnasiet respektive högskola/universitet. Det kan vara lockande för elever att ta ett gymnasieår på svenska skolan i ex Frankrike, Spanien, Belgien osv där de fortsätter i samma studietakt, men gör ett av sina gymnasieår i ett annat land. För att locka behöver eleverna veta hur det är att studera i ett annat land, få möta elever från andra länder kopplade till Erasmus+-programmet samt göra studiebesök på skolor.
Vi tror även att studieresor och en verklighetsförankring i undervisningen kan fungera motivationshöjande för elever som ser skolan som något de ej förstår hur de ska få användning för. Vi kan med detta mål främja ett lärande i organisationen som alla skolor drar nytta av.
 

Mål 3
Att skapa en känsla av respekt mot människor som kommer från olika kulturella bakgrunder.

I ett samhälle som blir allt mer multikulturellt är det mycket viktigt att ha en förståelse för att människor är olika. Vi ser att främlingsfientligheten åter breder ut sig i Europa och vi anser att förståelse för olikheter är något som är avgörande i bekämpandet av detta. Det är viktigt att vi får våra elever att inte vara för självcentrerade utan se den stora bilden. Det kommer leda till en större förståelse både för världen och den egna personen. Genom att ha detta som ett mål i Erasmus+-aktiviteter skapar vi ett lärande som kan delas med alla de skolor som ingår i konsortiet. Det gör att lärdomar från ett projekt kan delas med 20 skolor (eller fler).

Mål 4
Fortbildning för lärare.

Vi vill skapa en dynamisk plattform för fortbildning av lärare, som främjar internationellt kunskapsutbyte och utvecklar enhetlig utbildningspraxis inom Jensen Education. Vi vill utveckla våra metoder att möta varje enskild elevs behov. Genom aktivt samarbete med lärare från olika länder strävar vi efter att inspireras och därigenom skapa en gemensam syn på undervisningen.

Samsyn på utbildning inom Jensen Education:

  • På våra regelbundna studiedagar, där ämneskollegor från olika enheter träffas för att diskutera och harmonisera undervisningsmetoder inom ramen för Jensen Education, vill vi ge utrymme för lärare som varit på fortbildning i andra Erasmus+-länder att dela med sig av sina kunskaper. Detta för att dela och utbyta framgångsrika undervisningsmetoder och pedagogiska strategier som vunnits av kollegor från andra länder. Detta vill vi utvärdera graden av gemensam förståelse och tillämpning av undervisningsstrategier genom en feedbackprocess bland deltagande lärare.

Anpassa undervisningen efter alla elevers behov: 

  • Vi vill kunna identifiera och implementera den internationella bästa praxis som möjliggör anpassad undervisning för att möta varje elevs individuella behov. Detta vill vi utvärdera genom att se om elevernas prestationer och engagemang förbättras då nya metoder testas och implementeras. 
     

Konsortium år 1

Dessa skolor deltog i konsortiet läsåret 21/22. Då vi under detta läsår fortfarande var påverkade av COVID-restriktioner vilket påverkade möjligheten att resa förlängdes detta projekt med 12 månader.  Trots detta var det ett par tilltänkta konsortiemedlemmar som inte lyckades få till någon resa. 

Jensen gymnasium Norra 
Jensen gymnasium Göteborg
Jensen gymnasium Södra/Gamla stan
Jensen gymnasium Eskilstuna
Jensen gymnasium Lund
Jensen gymnasium Helsingborg
Jensen gymnasium Västerås
Jensen gymnasium Jönköping

Jensen grundskola Göteborg
Jensen grundskola Malmö

Mobiliteter år 1

Group mobility of students

Jensen grundskola Göteborg reste med åtta elever och två lärare, fyra dagar i mars 2022, till Budapest, Ungern, där de besökte VII.Kerületi Madách Imre Gimnázium. Detta utbyte mellan elever hade fokus på skola och kultur. Projektet kopplar an till vår Erasmusplan då målet är att vidga elevernas synsätt och tolerans till ett internationellt tänk inom utbildning och framtida yrkesmöjligheter. Genom ett samarbete med en skola som är lik Jensens grundskolor, kan ett akademiskt utbyte ske inom språk, NO och matematik. Eleverna fick på nära håll uppleva kulturen, språket och de akademiska krav som Ungern har på elever som befinner sig inom liknande bakgrund, ålder och ambition som våra elever. Under mobiliteten bodde eleverna i värdfamiljer. Eleverna som deltog i projektet fick möjlighet att utveckla sina engelskakunskaper, de fick erfarenheter från den ungerska kulturen samt kunskaper om ett utbildningssystem i ett annat EU-land. Eleverna fick även  utveckla sin förmåga att hålla i presentationer och skapa filmer. Den ungerska skolan har även besökt grundskolan i Göteborg. Besöket innefattade bland annat lektionsbesök, besök till Göteborgs skärgård samt Universeum.

Jensen gymnasium Norra reste med 15 elever och tre lärare till Albeda College i Rotterdam, Nederländerna. Syftet med delprojektet var att främja internationalisering och digitalisering i skolan. Det skedde i form av samundervisning inom internationellt företagande och entreprenörskap. Projektet omfattade undervisande lärare och elever inom programprofilen Business & Economics samt Albeda College Economics & Entrepreneurship, en yrkeshögskola för studier av internationell ekonomi och entreprenörskap. Utbytet sker digitalt i form av föreläsningar, workshops och interkulturella arbetsgrupper. Projektet exemplifierar ett innovativt arbetssätt för studier av internationell ekonomi och entreprenörskap. Det möter vårt behov av att utveckla verksamheten med fokus på innehåll och metoder som stärker den internationella programprofilen.

Projektetdeltagarna gynnas då eleverna får mer än bara teoretisk kunskap om internationellt företagande och entreprenörskap. Kontinuiteten i projektet skapar en interkulturell förståelse, förbättrar språkkunskaper och deras självtillit. I kontakten med både lärare och elever från ett annat land växer den personliga mognaden och förståelsen för omvärlden. Eftersom att eleverna bekantas med vad det innebär att studera tillsammans med andra på ett annat språk  motiverar dem till vidare studier och/eller arbete inom Sverige eller utomlands. Det ger dem bra förutsättningar inför framtida arbetsliv. För samtliga deltagare bidrar projektet till ökad samhörighet över nationsgränserna och en multikulturell mentalitet. 

Jensen gymnasium Eskilstuna drev under läsåret 21/22 ett delprojekt där syftet var att öka läsmotivationen hos ungdomar. Detta kopplades samman med för- och nackdelar med en litterär kanon. Målet var att öka elevernas läsförståelse, kommunikationsförmåga, normkritiska förhållningssätt och interkulturella förståelse. Under mobiliterna genomfördes olika aktiviteter kopplade till böckernas handling. I mars 2022 besökte tio elever och två lärare IES L’Eliana i Valencia och i april samma år besökte 12 elever och två lärare Estabelecimentos de Ensino Particular i Lissabon. Delprojektet kopplades främst till mål 2 och 4 i vår Erasmusplan. Detta då det bidrog till ökad förståelse mellan människor med olika bakgrund. Det minskar risken för negativ kategorisering och skapande av stereotyper och ökar istället människors vilja att samarbeta och lära över gränser.

Jensen gymnasium Gamla stan reste i maj 2022 sju dagar till Sevilla, Spanien. Två lärare, varav en PC och 30 elever besökte Palique language immersion, en organisation som erbjuder ett paket med fokus på språkutveckling i form av lektioner och aktiviteter där de fick ta del av kultur och sevärdheter. Syftet med mobiliteten var att träna det spanska språket i en verklig kontext. Att eleverna fick  ta del av undervisning av spanska lärare och testa kunskaperna i praktiken direkt i anslutning till lektionerna. I utbytet med spanska ungdomar kunde både språket och sociala förmåga tränas. De elever som deltog i mobiliteten gynnas då de växer i både språkkunskaper och självförtroende. Eleverna uttryckte flera gånger att de blivit trygga med språket och att de ökade sitt ordförråd. Flera har uttryckt att de vill läsa mer språk och även studera och bo utomlands. Vilket är i linje med målen i vår Erasmusplan.

Jensen gymnasium Jönköping reste i maj 2022 med två lärare och åtta elever till Paris. Under mobiliteten besökte gruppen Lycëe Henri-Bergson. Syftet med resan var att skapa kontakter över gränserna och se hur ungdomar i Frankrike lever. Eleverna skulle även få möjlighet att öva sig i det franska språket utanför klassrummets skyddande väggar - en träning för verkligheten. De som reste gynnas då deras franskakunskaper förbättrades. 

Jensen grundskola Malmö reste i månadsskiftet maj/juni 2022 till Lycée generale Institution St Joseph i Cap-Martin, Frankrike. 26 elever och 4 lärare hade ett kulturellt utbyte med franska elever. Eleverna fick lära sig om den franska kulturen och utveckla sin franska. Genom att delta i  olika fritids- och sportaktiviteter tillsammans kunde eleverna från de båda länderna hitta beröringspunkter och samsyn hos varandra. Eleverna som deltog i mobiliteten fick möjlighet att skapa en större förståelse och medvetenhet för andra kulturer. Många av eleverna på Malmö grundskola är omgivna av ett språk, typiskt för de socioekonomiska förhållanden som eleverna kommer ifrån.  Eleverna behöver utsättas för andra språkmiljöer. De behöver det för att minnas en erfarenhet av att verkligen anpassa sitt språk efter syfte och mottagare. Kan de lyckas med detta ökar inte bara deras självförtroende utan även deras självkänsla. 

Jensen grundskola Malmö reste i maj 2022 till Instituto de Educación Secundaria Blas Infante i Córdoba, Spanien. 55 elever och fem lärare reste med syftet med mobiliteten är att tillsammans med elever och pedagoger från IES Blas Infante uppleva och genomföra olika kulturella och rekreativa aktiviteter med målet att träna och pröva de inhämtade kunskaperna eleverna skaffat sig i spanska. Mobiliteten genomfördes i linje med samtliga mål i vår Erasmusplan. Eleverna tränas för verkligheten, skapa förståelse för andra kulturer, inspirera till vidare studier utomlands samt fortbildning för lärare. 

Jensen gymnasium Jönköping reste i april 2023 med 14 elever och två lärare till Barcelona, Spanien. Där besöktes TBS Education. Syftet med mobiliteten var att uppleva den spanska kulturen och utveckla de spanska språkkunskaperna både i srift och tal. En casestudie om IKEA genomfördes i grupper där elever från de båda länderna blandades. Caset kopplade an till marknadsföring och ekonomiundervisning. Elever som deltog i mobiliteten fick i linje med målet möjlighet “Träning för verkligheten” att omsätta praktiska kunskaper i såväl språk som ekonomiämnen. 

Jensen gymnasium Lund reste i april 2023 fem dagar till Treviglio/Milano, där Instituto Statale di Instruzione Guglielmo Oberdan besöktes. Med på denna mobilitet reste 25 elever och tre lärare. Syftet med projektet som kallades “Reading Across Boarders” var att öka motivation till läsning hos eleverna. Ett verk av en nationell författare lästes av klasserna i respektive land. Syftet var att diskutera litteratur och slutprodukten blev en podcast. Syftet var även att ge eleverna en ökad kulturell förståelse - med böckerna som utgångspunkt. Den svenska boken var Fredrik Backmans Björnstad och den italienska var Donato Carrisis Into the Labyrinth. Båda skolorna har arbetat med projektet i den ordinarie engelskundervisningen, då litteratur är en central punkt i respektive kurs. Projektet förbereddes på Etwinning. Även kommunikation och interaktion i det engelska språket har varit centralt under mobiliteten.  Deltagandet i projektet har gynnat eleverna då de har fått omsätta sina engelskkunskaper i praktiken och verkligen utvecklat förmågor gällande just kommunikation och interaktion. Genom blandade tvärgrupper har alla elever naturligt behövt träna på att samtala och göra sig förstådda på engelska. Utöver detta så har resan verkligen bidragit till ökad kulturell förståelse och insyn i hur livet och skolan kan se ut i andra delar av Europa.

Jensen gymnasium Norra reste i månadsskiftet april-maj 2023. Två lärare och nio elever reste till Berlin i sex dagar, där eleverna fick tyskalektioner på språkskolan GLS German Language School Berlin. Resan genomfördes delvis grönt då gruppen flög ner, men tog tåget hem. Syftet med mobiliteten var att låta eleverna få besöka ett tysktalande land och uppleva tysk kultur samtidigt som de genom träning ute på stan och på språkskolan fick möjlighet att fördjupa sina kunskaper i det tyska språket. Detta i linje med målet “Träning för verkligheten” som finns i vår Erasmusplan. Deltagarna gynnas då de får möjlighet att pröva sina vingar och använda tyskan i praktiken samt fördjupa sina tyskakunskaper ytterligare.

Jensen gymnasium Lund reste sista veckan i april 2023 till Bryssel, Belgien. 17 elever och två lärare besökte partnerorganisationen ISF Waterloo. Resan genomfördes grönt. Syftet med projektet var att knyta kontakter med omvärlden, att öva upp de engelska färdigheterna, samt att skapa en  ökad förståelse för olika kulturer. Detta i linje med mål 3 i vår Erasmusplan. Dessutom gav resmålet eleverna möjlighet att besöka och delta i rollspel på EU-parlamentet vilket de både lärde sig mycket av och uppskattade mycket. Eleverna som deltog i mobiliteten gynnas då de får möjlighet att träna sina engelska färdigheter och sin sociala förmåga.

Jensen gymnasium Norra reste en vecka i maj 2023 med fyra elever och en lärare till Madrid, Spanien. Syftet med resan var att ge elever, som har valt att fördjupa sig i det spanska språket, en inblick av den spansktalande världen. Eleverna fick även chansen att främja sin världsbild genom att ta del av en annan kultur än den de är vana vid. Eleverna som reste utvecklade sina kunskaper i det spanska språket genom att delta i undervisningen samt genom att integrera med lokalbefolkningen. 

Jensen gymnasium Helsingborg reste i maj 2023 och besökte Friedensburg Obershule, i Berlin, Tyskland. Två  lärare och nio elever reste med syftet att göra ett kulturellt och språkligt utbyte. Eleverna fick träna sin förmåga i tyska och ha lektioner tillsammans med eleverna från Tyskland. Eleverna fick chansen att bygga relationer över landsgränserna och ta del av varandras kulturer, detta i enlighet med mål 3 i vår Erasmusplan.

Short term mobility of students
Jensen gymnasium Norra skickade två elever till Albeda College i Rotterdam, Nederländerna under 14 dagar i november 2022. ELeverna hade som mål med resan att samla in material samt göra undersökningen till deras gymnasiearbete. The Cross Cultural Programme är ett internationellt projekt anordnat av Albeda College sedan sex år tillbaka som samlar deltagare från flera europeiska länder. Rotterdams hamn är en viktig aktör i projektet och eleverna jobbade i teams med olika entreprenöriella uppgifter. Elevernafick möjlighet att visa och utveckla förmågor som; problemlösning, sälj och förhandling, affärsengelska, interkulturella kunskaper och träning för verkligheten genom olika kontakter med lokala företag. 



Konsortium år 2

Under det andra budgetåret,  juni 2022 till maj 2024, av vår Erasmus+ ackreditering deltog följande skolor i konsortiet:

Jensen gymnasium Norra 
Jensen gymnasium Göteborg
Jensen gymnasium Gamla stan
Jensen gymnasium Eskilstuna
Jensen gymnasium Jönköping
Jensen gymnasium Örebro
Jensen gymnasium Norrköping

Jensen grundskola Malmö
Jensen grundskola Kvarnsjön

Under året genomfördes 17 mobiliteter. Alla inom kategorin gruppmobiliteter av elever.

Jensen grundskola Kvarnsjön besökte Escola de Secundária de Camões i Lissabon i maj 2023. 16 elever och två lärare genomförde resan med fokus på att eleverna skulle lära sig om andra kulturer och språk, men även miljö då eleverna jobbade med frågan om vattenrening. Förmiddagarna spenderades på den portugisiska skolan där elever och lärare fick möjlighet att besöka flera lektioner och därigenom ta del av ett annat skolsystem och en annan skolkultur. På eftermiddagarna låg fokus på kulturella aktiviteter, såsom rundvandringar, men även på samarbeten och utbyten mellan de svenska och portugisiska eleverna. Resen lärde eleverna om andras kultur, historia, geografi samt vattenrening. De medföljande eleverna utvecklade även sin engelska i kommunikation med eleverna från skolan i Lissabon.

Jensen grundskola Malmö besökte IES Blas Infante i Córdoba, Spanien. 44 elever och fem ur kollegiet reste i maj 2023. De genomförde olika aktiviteter tillsammans med elever och pedagoger från partnerskolan Eleverna från Jensens grundskola, Malmö, fick även uppleva och genomföra olika kulturella och rekreativa aktiviteter med målet att träna och testa sina inhämtade kunskaper i det spanska språket. Genom deltagandet i denna Erasmus-aktivitet fick deltagande elever och personal möjlighet att testa sina inhämtade teoretiska kunskaper utanför skolans väggar, detta i linje med vårt koncept och mål träning för verkligheten.

Jensen grundskola Malmö reste även med 28 elever och 6 pedagoger till Roquebrune-Cap-Martin, där Institution St Joseph. Efter ett inledande digitalt utbyte där eleverna fick presentera sig själva och börja skapa kontakter besökte den franska skolan Malmö och i juni 2023 var det dags för Jensen grundskola Malmö att resa till Frankrike. Tillsammans med de franska eleverna genomfördes flera aktiviteter med fokus på hälsa och rörelse, bland annat en vandring till Monaco samt fotbollsmatcher. Eleverna som reste fick möjlighet att uppleva fransk kultur och historia.

Jensen gymnasium Eskilstuna reste första veckan i maj 2023 i sex dagar till Bilbao. Två lärare och 21 elever besökte under denna mobilitet IES Ategorri BHI, Erandio Bilbao. Projektet gick ut på att undersöka den industriella utvecklingen under 1800-1900-talet och dess konsekvenser på miljön runt ett vattendrag. De svenska eleverna jobbade med projektet i sina vanliga kurser, så som historia, fysik och biologi. Eleverna som reste gynnas då de får uppleva miljön på plats samt träffa värdeleverna  och utbyta erfarenheter. Att träffa elever och lärare i Bilbao berikar det genomförda projektet och kopplar an till träning för verkligheten. Lärdom blir inte bara vad som sker innanför skolans väggar.

Jensen gymnasium Eskilstuna reste under vecka 18 2023 till Porto i Portugal. Två lärare och tio elever besökte Vilela - Agrupamento de Escolas de Vilela. Projektet kallas “Reading Across Boarders” och går ut på att eleverna från respektive nation läste en bok från respektive land. Vid besöket genomfördes aktiviteter som var i linje med handlingen i de romaner som lästes. När de besökte landet gjorde de några projekt / aktiviteter om boken och kulturen. 
Eleverna som reste bodde i värdfamiljer och fick även möjlighet att ta del av den ordinarie undervisningen  på värdskolan. 
Eleverna som deltog i mobiliteten gynnas då de får använda engelska utanför klassrummet och får möjlighet att uppleva en annan kultur. Det skapas även en förståelse för vad som beskrivs i boken.

Jensen gymnasium Eskilstuna har även besökt Lissabon i april 2024. 10 elever och 2 lärare reste för att tillsammans med en grupp elever från Turkiet och Portugal arbeta med ett tema om klimatet. De som deltog i denna mobilitet fick lära sig om olika typer av klimatkatastrofer i olika delar av världen. De 
diskuterade hur respektive kultur behandlar klimatet och vad som görs för att försöka förbättra klimatet. Deltagarna fick även lära sig om portugisisk historia och om staden Lissabon genom att lyssna på föreläsningar och gå på turer. Eleverna som reste fick möjlighet att träna engelska i och utanför klassrummet.

Jensen gymnasium Gamla stan reste med 30 elever och två lärare (varav en är programrektor), fem dagar i mars 2023, till Sevilla, Spanien. Partnerorganisationen i Sevilla var Palique, som organiserar program med fokus på språkutveckling. Syftet med resan var att eleverna skulle få träna det spanska språket på plats genom lektioner, utbyte med spansktalande elever samt träna på vardagliga situationer som att handla i butiker, beställa mat på restaurang och ta sig fram i området. Eleverna får även ta del av sevärdheter och den spanska kulturen för ökad kunskap om Spanien. Innan mobiliteten har elever fått förbereda sig inför träffen med de spanska eleverna. Fokus i uppgiften var att dela med sig information om Sverige utifrån givna punkter som kultur, mat och levnadsvillkor. Detsamma gjorde de spanska eleverna inför träffen. 
Mobiliteten knyter an till vår Erasmusplan då det här projektet innebär en unik möjlighet för elevernas och skolans utveckling. I mål 1 är TFV i centrum, eleverna har fått möjligheten att kunna träna på sina kunskaper inom det moderna språk de läser i det verkliga livet. Alla dagliga aktiviteter som t.ex. gå och beställa mat, höra om historia och kultur skedde på spanska, vilket är det bästa sättet att uppfylla JENSEN:s koncept Träning för verkligheten. Vi hoppas att resan inspirerade och motiverade till utlandsstudier eller att eleverna i framtiden söker sig till andra delar av världen för att studera eller bo. Att ge eleverna en möjlighet till studier i utlandet ger dem också en chans att skapa framtida kontakter och få en större förståelse för hur det är att studera, bo och ha relationer med folk från en annan kultur. En ökad förståelse för andra människor och samhälle är en viktig del av vårt bildningskoncept, vilket lyfts i mål 3. Våra lärare har varit en viktig del av att ta fram samarbetet med skolan i Sevilla, de har haft den direkta dialogen med ansvarig på skolan.

Jensen gymnasium Gamla stan reste även med 30 elever och två lärare till Malaga under vårterminen 2024. Mobiliteten syftade till att ge deltagande elever interkulturella kompetenser gällande såväl språkkunskaper som kulturella kunskaper. 
Genom att befinna sig i en autentisk miljö och lära sig språket genom deltagande i undervisning, tillsammans med andra ungdomar i samma ålder, ses en positiv effekt på inlärningen och självförtroendet. Under resan får eleverna kommunicera i sin vardag och lösa vardagliga problem. Detta går hand i hand med vårt koncept om Träning för verkligheten.

Jensen gymnasium Göteborg har under läsåret drivit ett projekt tillsammans med en skola i Koropi Aten och Tychy Polen. Projektet handlar om demokratins utveckling i Europa, från det antika Grekland till dagens EU-samarbete. Under projektet har även för- och nackdelar med styrelseskicket diskuterats. Den första mobiliteten gick i december 2022 till Grekland. Sex elever och tre ur personalen, två lärare och en specialpedagog, besökte under sex dagar värdskolan i Koropi. Fokus för denna mobilitet var den antika demokratin. Vi diskuterade även dess begränsningar med fokus på kvinnan. På plats höll våra elever presentationer om vår skola, Göteborg och Sverige samt om maktstrukturernas utveckling i Europa från Medeltiden fram till Upplysningen. 
I februari fick vi besök av våra partnerskolor där fokus låg på den moderna demokratins födelse.
Resan till Tychy gjordes i mars 2023 av tre lärare och sex elever. Fokus låg på vad som sker när demokratin faller. Vi pratade om Andra Världskriget, Förintelsen och Efterkrigstiden. Vi besökte även Auschwitz. 
Vi ser att syftet med delprojektet ligger i linje med vårt mål att förbereda eleverna på ett brett sätt för livet efter skolan, träning för verkligheten. Projektet syftar även till att få fler elever att vilja gå vidare i sina studier och eventuellt studera utomlands.

Jensen gymnasium Göteborg besökte även under vårterminen 2023 en skola i Porto, Portugal  för ett utbyte under temat mänskliga rättigheter och yttrandefrihet. Eleverna fick bland annat ta del av en föreläsning från Amnesty international, lära sig om nejlikerevolutionen som under vårt besök hade 50-års jubileum, testa på sporten Boccia och instrueras av atleter som representerar Portugal i Paralympics samt andra aktiviteter kopplat till mänskliga rättigheter. 
Det var 2 lärare och 6 elever från samhällsprogrammet som reste och bodde under sin vistelse i värdfamiljer för att öka det kulturella utbytet. 
Jensen gymnasium Göteborg ingår i KUB programmet som arrangeras av Raoul Wallenberg academy och under utbytet fick vi möjlighet att genomföra föreläsningar och hålla i workshops inom ramarna för vårt kub- projektet. Projektet fokuserar framför allt på mål 1 där vi Vi vill förbereda våra elever på ett brett sätt för livet efter skolan. Det är grunden i vårt koncept som vi kallar Träning för verkligheten och mål 3 som handlar om att skapa en känsla av respekt mot människor som kommer från olika kulturella bakgrunder.
Senare under våren kom 10 elever och 2 lärare från Porto till oss i Göteborg och arbetade vidare med temat. Då skapade eleverna en utställning i kubprojektet, lärde sig om olika digitala verktyg för undervisning samt tog del av utställningen världens spel på världskulturmuseet.

Jensen gymnasium Jönköping har genomfört två resor till Paris med åtta elever och två lärare, respektive tio elever och två pedagoger . En i maj 2023 och en i maj 2024. Vid båda dessa tillfällen besöktes Lycëe Henri-Bergson. Fokus låg på att låta eleverna testa sina inhämtade kunskaper i det franska språket i verkligheten. Genom att uppleva en annan kultur och träffa personer från Frankrike vill Jensen gymnasium Jönköping främja och utveckla sina elevers förmåga att skapa respekt mot andra människor. I Paris fick de deltagande möjlighet att besöka flera viktiga platser i Paris, såsom Eiffeltornet, men även delta i lektioner på värdskolan.

Jensen gymnasium Jönköping reste även med åtta elever och två lärare till Barcelona i maj 2024. TBS Education besöktes och tillsammans genomfördes en fallstudie kring IKEA. De deltagande eleverna fick även möjlighet att uppleva den spanska och katalanska kulturen. Genom besök till Kataloniens historiska museum fick eleverna även lära sig om minoritetskulturer. Resan avslutades med besök till Camp Nou.

Jensen gymnasium Örebro reste med två lärare och tio elever i maj 2023 till Barcelona. Projektet syftade till att öka de deltagandes kunskaper kring minoritetsgrupper och minoritetsspråk i Spanien samt i Sverige. Eleverna fick läsa böcker vars innehåll är kopplat till minoritetsgrupper och landets historia. Under resan genomfördes aktiviteter kopplade till boken som lästes. Inför resan till Sabadell läste eleverna “Shadow of the wind” av Carlos Ruiz Zafón. Genom projektet ökar förståelsen för andra kulturer.

Jensen gymnasium Örebro reste med åtta elever och två lärare till Sicilien i mars 2024. Besöket till Raffaello Politi fokuserade på inkludering, där eleverna arbetade med inkludering i svensk och italiensk skola. Eleverna fick undersöka hur och på vilka sätt de olika länders skolor arbetar för att inkludera elever i undervisningen och skapa “en skola för alla”. Under projektet läste man vad lagar säger om inkludering i skolan och vilka juridiska dokument och bestämmelser av andra myndigheter som finns för att säkerhetsställa “en skola för alla”. Deltagarna fick även möjlighet att besöka lektioner i den italienska skolan samt uppleva den sicilianska kulturen.

Jensen gymnasium Örebro besökte i mars 2024 ILO Dubois i Koszalin, Polen. Nio elever och två lärare genomförde tillsammans med värdskolan ett projekt med fokus på företagande och entreprenörskap. Eleverna fick lära sig om olika företag, hur
länderna skiljer sig åt gällande entreprenörskaprocesser samt hur de olika länderna arbetar med ett hållbart företagande. Resan innehöll även ett besök till Gdansk.


Konsortium år 3

Under det tredje budgetåret,  juni 2023 till augusti 2024, av vår Erasmus+ ackreditering deltog följande skolor i konsortiet:

Jensen gymnasium Eskilstuna
Jensen gymnasium Gamla stan
Jensen gymnasium Göteborg
Jensen gymnasium Helsingborg
Jensen gymnasium Jönköping
Jensen gymnasium Kopparlunden
Jensen gymnasium Linköping
Jensen gymnasium Lund
Jensen gymnasium Malmö
Jensen gymnasium Nacka strand
Jensen gymnasium Norra 
Jensen gymnasium Norrköping
Jensen gymnasium Uppsala
Jensen gymnasium Örebro

Jensen grundskola Göteborg
Jensen grundskola Långholmen 
Jensen grundskola Malmö

Under året genomfördes 27 olika resor. 18 inom kategorin gruppmobiliteter av elever, åtta inom kategorin individuella elevmobiliteter samt en mobilitet inom kurser och fortbildning. 

Mobiliteter år 3
Kurs och fortbildning

Yoga and meditation for educators 
Jonna Engdegård, förstelärare med ansvar för utveckling av vårt arbete med Träning för verkligheten, reste under höstterminen 2023 till Florens och genomförde en kompetensutvecklande utbildning inom ramen för yoga och meditation i skolan. I utbildningen ingick såväl aktuell forskning på området som praktiska övningar. Erfarenheterna kommer att användas i hennes fortsatta arbete med att inspirera och stötta våra gymnasieskolor i vårt arbete med våra koncept, främst den mentala träningen. 

Individuella elevmobiliteter
Jensen gymnasium Kopparlunden lät sex elever resa till Bourges i två veckor. Detta var ett kulturellt utbyte med fokus på språkträning för eleverna. Eleverna bodde i värdfamiljer och fick då möjlighet att uppleva den franska kulturen och språket. Här kommer vårt koncept “Träning för verkligheten” verkligen till sin rätt då elevernas teoretiska kunskaper får prövas utanför skolans väggar.

Jensen gymnasium Norra skickade två elever från år 3 till Rotterdam under hösten 2023. Dessa elever deltog i “The Cross Cultural Programme”, ett internationellt projekt anordnat av Albeda College, som samlar deltagare från flera europeiska länder. Rotterdams hamn är en viktig aktör i projektet och eleverna arbetade i team med olika entreprenöriella uppgifter. Eleverna fick möjlighet att utveckla förmågor som problemlösning, sälj och förhandling, affärsengelska, interkulturella kunskaper och träning för verkligheten genom olika kontakter med exempelvis lokala företag. Resan användes även som ett tillfälle för att samla in information till elevernas kommande gymnasiearbete. 

Gruppmobiliteter med elever

Jensen grundskola Göteborg reste med 12 elever och tre lärare till Budapest. Tillsammans med Munkácsy Mihály Elementary School and Art School fick eleverna möjlighet att att utbyta sina teoretiska och praktiska erfarenheter inom tre ämnen, teknik, slöjd och bild.  Eleverna fick lära sig att använda olika tekniska hjälpmedel och testa olika finesser i dessa praktiska ämnen. Denna studieresa ligger i linje med vårt koncept om “Träning för verkligheten", vilket främjar lärandet.

Jensen grundskola Malmö reste till Córdoba i Spanien. Fem lärare och 39 elever besökte värdskolan IES Blas Infante under fem dagar.  Tillsammans med elever och pedagoger från skolan i Córdoba genomfördes olika  kulturella och rekreativa aktiviteter. Målet var att låta eleverna träna och i verkligheten testa sina inhämtade kunskaper i spanska.

Jensen grundskola Malmö reste med 26 elever och fem lärare till Roquebrune Cap Martin, Frankrike. Tillsammans med elever från Institution St Joseph Carnolès fick eleverna främst träna sina kunskaper i det engelska, men även i franska. Eleverna från de båda skolorna genomförde en rad sociala och kulturella aktiviteter tillsammans och eleverna fick på detta vis uppleva den franska kulturen och skapa sig förståelse för andra europeiska ungdomars vardag.

Jensen gymnasium Eskilstuna reste till Frankfurt i slutet av januari 2024. En lärare och tio elever besökte Ludwig-Geissler Schule i Hanau. Fokus låg på att jämföra den industriella utvecklingen samt arbetet med hållbar utveckling i båda länderna. I ett ämnesöverskridande arbete mellan historia och fysik arbetade eleverna med temat “Mänskliga och materiella resurser - utveckling under 1900-talet”. I projektet fick eleverna undersöka olika företeelser relaterade till industrialiseringen och välfärdsstatens utveckling i västvärlden under 1900-talet.

Jensen gymnasium Eskilstuna besökte Porto i april 2024. Tio elever och två lärare arbetade tillsammans med värdskolan, Agrupamento De Escolas De Vilela, med ett projekt för att öka läsmotivationen hos eleverna. Eleverna från de båda länderna diskuterade för- och
nackdelar med en litterär kanon och jobbade tillsammans med läsförståelse.

Jensen gymnasium Göteborg reste med nio elever och tre lärare till Cypern. Denna resa genomfördes i mars 2024. Fokus för projektet var entreprenörskap och företagande. Under besöket till The English School låg fokus främst på marknadsföring. Eleverna fick marknadsföra typiska svenska och cypriotiska produkter. På detta vis fick eleverna omsätta sina teoretiska kunskaper de inhämtat i sina kurser i praktiken. De fick även kunskap och erfarenhet av grekisk och cypriotiskt kultur, historia och möjlighet att uppleva historiska platser.

Jensen gymnasium Göteborg reste i april 2024 med sex elever och tre lärare till Prag. Målet med detta projekt var att fördjupa elever och lärares kunskaper om den europeiska historien från andra världskriget fram till idag. Målet var att lära våra elever om det splittrade Europa och vägen till enande genom EU. Projektet hjälpte eleverna att bredda, fördjupa och utveckla sitt historiemedvetande genom kunskap om det förflutna, förmågan att använda historiska metoder och en förståelse kring hur historia används. Genom besök på flera historiskt viktiga platser som Lidice och Theresienstadt samt workshops om hur Östeuropa präglades av kommunismens inflytande från Sovjet fick eleverna sedan fokusera på EU:s syfte och mål.

Jensen gymnasium Helsingborg och Jensen gymnasium Lund genomförde tillsammans en resa. Sex respektive tio elever samt en lärare från respektive skola åkte, i april 2024, tåg till Saint-Herblain, Frankrike. Skolverkets ämnesplan för moderna språk betonar att eleverna ska ges möjlighet att utveckla en allsidig kommunikativ förmåga, detta genom språkanvändning i funktionella och meningsfulla sammanhang. Projektet var centrerat kring poesi. Genom deltagande i detta projekt och specifikt i denna resa fick deltagarna möjlighet att omsätta sina kunskaper i det franska språket i praktiken.

Jensen gymnasium Kopparlunden åkte med 24 elever och tre lärare till Hanau, Tyskland. Eleverna arbetade tillsammans med värdskolan om frågor rörande demokrati och demokratins säkerställande. Projektet främjade samarbete över nationsgränser liksom över kulturella gränser. Eleverna fick erfarenhet av att arbeta med människor med annan kulturell bakgrund och fick förståelse för hur individer och grupper påverkas av deras bakgrund. 
Elevernas förståelse för EU och sina roller som EU-medborgare ökade också, liksom demokratin och den roll individen spelar i den.

Jensen gymnasium Linköping tog tåget till Hanau i Tyskland. 21 elever och tre lärare besökte Kaufmännische Schulen där fokus låg på att inspirera eleverna till vidare studier. Dels till högskola och universitet, men även till studier utomlands. Eleverna fick även möjlighet att uppleva den tyska kulturen och lära sig om den lokala historien. Ett besök till den Europeiska Centralbankens museum lärde eleverna om internationella lagar och regler kopplat till ämnet.  

Jensen gymnasium Lund - Eleverna på respektive skola läste boken A Good Girl’s Guide to Murder inför mobiliteten. Tillsammans genomfördes sedan uppföljande aktiviteter där eleverna fick diskutera gemensamma teman, kulturella skillnader och likheter samt ungdomsfrågor. Förutom att öka elevernas läsmotivation syftade projektet till att skapa en förståelse för ungdomar från en annan kultur.

Jensen gymnasium Lund reste med buss till Krakow. 26 elever och två lärare samarbetade med Cracow International School om demokratiska processer och samarbeten mellan olika nationer och kulturer. Fokus låg på mål nummer 16 av de Globala målen - Främja fredliga och inkluderande samhällen för hållbar utveckling. Tillsammans genomförde eleverna olika workshops.

Jensen gymnasium Nacka strand reste med elva elever och två lärare till Rom. I samarbete med värdskolan Ills Via Copernico i Pomezia fick eleverna lära sig om hur det är att studera i andra europeiska länder. Resan hade även fokus på vårt mål i Erasmusplanen som rör att eleverna ska lära känna andra kulturer och därigenom skapa en större förståelse för våra olikheter. Eleverna genomförde även workshops med fokus på att lära sig mer om EU och det kommande EU-valet.

Jensen gymnasium Norra reste med 21 elever och tre lärare för att besöka Albeda College i Rotterdam. Resan var en del av det fleråriga projekt som skolorna har med varandra. Projektet är centrerat kring entreprenörskap och internationalisering. Under besöket övade eleverna bland annat på att skapa bra och effektiva pitchar.

Jensen gymnasium Norra åkte med tio elever och två lärare till Brakel i Tyskland. Projektet hade som mål att främja internationalisering, ge eleverna möjlighet att använda och förbättra sina kunskaper i tyska och kunskaper om tysk kultur ute i verkligheten. Främst hoppades vi se en ökad motivation till fortsatt språkinlärning.
Eleverna fick lära känna eleverna vid Gymnasium Brede i Brakel genom
diverse samarbeten och studiebesök i projektform med ett särskilt fokus på robotik och
AI. Eleverna jobbade även tillsammans med en workshop i Poetry Slam.

Jensen gymnasium Norra reste med en lärare och fem elever till Madrid i april 2024. Projektet syftade till att eleverna som studerar spanska som modernt språk skulle få testa på sina teoretiska kunskaper i praktiken. Resan främjade deras studier inom språket samt inspirerade till vidare studier efter gymnasietiden. Eleverna fick delta i undervisning på den spanska skolan samt möjlighet att kommunicera på målspråket med andra gymnasieelever. Resan inkluderade även en inblick i spansk kultur, exempelvis traditioner och matvanor.

Jensen gymnasium Uppsala reste med  två lärare och 15 elever till Krakow, Polen. Projektet hade till syfte att eleverna skulle utveckla sin förståelse för andra kulturer och människor med andra förutsättningar. Eleverna besökte Liceum Ogólnokształcące där de tog del av undervisningen och fick då möjlighet att se och uppleva en ny skolkultur.  Eleverna fick även kunskaper om den polska kulturen och historien i form av studiebesök i olika historiska kvarter i Krakow samt i Auschwitz.

Jensen gymnasium Örebro reste i maj 2024 till Barcelona med två lärare och tio elever. De besökte, liksom föregående år, Institut Pau Vila Sabadell. Projektet syftade till att uppmärksamma eleverna på minoritetsgrupper och minoritetsspråk i Spanien och Sverige. Eleverna hade ett läsprojekt där de läste böcker på detta tema. Under resan genomfördes aktiviteter kopplade till den lästa boken. 


The European Commission's support for the production of this publication does not constitute an endorsement of the contents, which reflect the views only of the authors, and the Commission cannot be held responsible for any use which may be made of the information contained therein.

logosbeneficaireserasmusleft_withthesupportof